Dødsfald

Når man mister en af sine kære, er der pludselig mange ting man skal tage stilling til midt i sorgen og savnet. Vi forsøger her at give en kort oversigt over de vigtigste ting og spørgsmål.

Dødsattest
Efter dødsfaldet tilser en læge afdøde og indskriver dødsattesten digitalt.

Bedemand
De fleste henvender sig til en bedemand for at få hjælp til det praktiske i forbindelse med dødsfald og begravelse.

Det er de pårørendes eget valg. Man skal ikke bruge en bedemand, man kan godt selv sørge for nogle eller alle de ting, der ordnes. Men ofte er det bedst at få hjælp til det praktiske, da sorgen ofte er overvældende, og fordi der skal ordnes mange uvante ting på få dage. En bedemand kan hjælpe med meget af følgende:

Begravelse eller bisættelse
Dødsfald skal anmeldes i det sogn, hvor afdøde har bopæl. Dødsfald anmeldes nu digitalt. Anmeldelsen foretages normalt af bedemanden. Anmeldelsen skal vedlægges lægens dødsattest.

Samtidigt med at dødsanmeldelsen udfyldes, anmoder man også om begravelse eller bisættelse. Hvis de pårørende har kendskab til afdødes ønsker, har de pligt til at følge dem.

Det gælder ønsket om begravelse (kistebegravelse på kirkegården) eller bisættelse (kremering og efterfølgende urnenedsættelse) og ønske om en præsts medvirken.

Hvis man ønsker en kirkelig bisættelse eller begravelse, skal man henvende sig til præsten. Præsten aftaler en samtale med de efterladte.

Kirkelig begravelse
Når en præst medvirker, kaldes det en kirkelig begravelse eller bisættelse. Hvis afdøde var medlem af folkekirken, medvirker en præst ved begravelsen eller bisættelsen med mindre afdøde har givet udtryk for andet.

Ønsker man kirkelig begravelse eller bisættelse, tager man kontakt til præsten for at aftale tidspunkt for begravelsen eller bisættelsen og den forudgående samtale med præsten.

Ikke medlem af folkekirken
Hvis afdøde ikke var medlem af folkekirken, ses det som udtryk for, at afdøde ikke ønskede en præsts medvirken. Vedkommende kan således ikke få en kirkelig begravelse, men kan blive begravet eller bisat fra et kapel. Her bør man eventuelt tale med bedemanden.

Du kan læse om bisættelse og begravelse her (folkekirken.dk - åbner i nyt vindue)

Gravsted
De pårørende skal vælge gravsted. Se under Kirkegården for yderligere info.

I dag har mange kirkegårde forskellige typer gravsteder både til kister og til urner. Mange steder tilbyder kirkegårdens ansatte at vise de pårørende rundt på kirkegården.

Man kan blive bisat uden for kirkegården eller eksempelvis få sin aske spredt over havet. Her skal man søge dispensation.