Dåb

Ønsker man sit barn døbt i Faxe kirke, sker henvendelsen til kordegnekontoret. Ved indskrivning til dåb oplyses barnets navn, samt navn og adresse på mindst to og højst fem faddere. Gudmor/-far medregnes som fadder.

Fadderne skal selv være døbt og normalt være over 14 år. Faddere skal være konfirmeret eller i det mindste gå til konfirmationsundervisning, hvilket hos os svarer til, at man går i 7. klasse.

Fadderne behøver ikke at være medlem af folkekirken. Vi anerkender mange forskellige kirkesamfunds dåb som en kristen dåb. Det er dog en betingelse, at der døbes ”I Faderens, Sønnens og Helligåndens navn”.  Katolikker, anglikanere og DØBTE baptister kan f.eks. godt være faddere, - og er man blevet døbt, men senere udmeldt af folkekirken kan man også være fadder.

Man er altid velkommen til at henvende sig til kordegn eller præst, hvis man har spørgsmål. Find dem her.